W praktyce zawodowej czasami mamy do czynienia z takimi zleceniami odzyskiwania danych, których nasza etyka zawodowa nie pozwala przemilczeć. Oto niektóre z nich, zasługujące na szczególną uwagę:
Ochrona danych osobowych
Przypadek nr 1: Klient składa w naszej firmie zlecenie odzyskania danych. Po wykonanej przez nas analizie otrzymuje raport i stwierdza, że na nośniku są dane innej osoby.
Czy to w ogóle możliwe?
Niedawno otrzymaliśmy zlecenie odzyskania danych z dysku uszkodzonego fizycznie i logicznie.
Wykonaliśmy analizę szans odzyskania danych i wysłaliśmy standardowo do Klienta ogólny raport zawierający listę z nazwami plików, które znajdują się na dysku. Klient poinformował nas, że to nie są jego dane.
Takie sytuacje obligują nas do edukowania w celu ochrony Waszych informacji i portfela.
Zagłębiając się bardziej w ten temat, występują sytuacje:
- Klienci czasami (zakładając, że szybko i tanio odzyskają dane) oddają dyski do takich firm, które nie wydają żadnych pokwitowań odbioru nośnika i przyjmują je- mówiąc kolokwialnie- „na twarz”. Klient tego nie widzi, ale często zdarza się, że w takiej firmie panuje bałagan, dyski są porozrzucane, wymieszane, nie ma mowy o ewidencji czy jakimkolwiek zachowaniu czystości. Podobna sytuacja jak z niektórymi restauracjami – siedzisz przy pięknie nakrytym stoliku a w kuchni brud, nieświeże produkty. Nie widzisz tego i wydaje się Tobie, że jesteś dobrze obsłużony, ale po jakimś czasie odczuwasz ostre dolegliwości pokarmowe. Raczej nie skorzystasz już z oferty takiej restauracji. Wracając do naszego zlecenia – Klient odbierając dysk dostaje pierwszy z brzegu leżący na półce. Nie mając pokwitowania, nie ma możliwości weryfikacji czy odbiera swój nośnik. Zazwyczaj otrzymuje też informację, że danych nie da się odzyskać, ale Klient jest zdeterminowany i tym razem udaje się do profesjonalnej firmy odzyskującej dane. Po wykonanej w takiej firmie analizie dowiaduje się, że na uszkodzonym nośniku są dane innej osoby.
- Klient oddaje uszkodzone urządzenie (np. laptop) do dużego serwisu, który obsługuje go w ramach działania reklamacyjnego czy gwarancji. Należy mieć na uwadze, że również duże serwisy nie są wolne od ryzyka ujawnienia danych, choć w takich przypadkach wydawałoby się, że z uwagi na działania kontrolne powinno być ono niewielkie. Okazuje się, że w laptopie uszkodzeniu uległ dysk, więc gwarant wymienia go na nowy i zgłasza gotowość do oddania sprawnego urządzenia. Klient jednak chce, aby serwis oddał jemu również ten stary, niesprawny dysk ponieważ chce odzyskać z niego dane. Informuje o tym gwaranta. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy oddany przez Klienta dysk w serwisie ginie i po rozpatrzeniu prośby wydawany jest inny dysk na zasadzie „pierwszy z brzegu”.
Klient jest pewien, że otrzymał swój stary, uszkodzony dysk i oddaje go do profesjonalnej firmy odzyskującej dane. Wtedy dowiaduje się, że na tym nośniku są dane innej osoby.
Aby zapobiegać takim sytuacjom zwracamy uwagę na bardzo ważne kwestie:
Klient we własnym interesie powinien dopilnować rzetelnego przyjęcia urządzenia w danym miejscu i żądać pokwitowania z dokładnym opisem, na którym powinny być następujące informacje:
- Nazwa urządzenia
- Cechy charakterystyczne jak numer seryjny, model, ewentualne widoczne uszkodzenia, a jeśli ich nie ma to powinna być zamieszczona informacja o braku uszkodzeń.
A następnie przy odbiorze zweryfikować te informacje.
Ochrona portfela
Przypadek nr 2: Klient składa w naszej firmie zlecenie odzyskania danych. Dowiaduje się od nas, że nośnik, który nam dostarczył ma zdecydowanie mniejszą pojemność niż zadeklarowana przez sprzedającego.
W ostatnim czasie pojawiła się u nas Klientka, która na aukcji wylicytowała pendrive o pojemności 2 TB za …… 30 zł. Inny przypadek – Klientka chciała kupić dysk zewnętrzny o pojemności 16 TB za 200 zł. Klient jest zadowolony, że zaoszczędził jednak….w przypadku takich ofert powinna zapalić się czerwona lampka. Od razu sygnalizujemy, że jeśli zobaczymy pendrive o pojemności 2TB za 30 zł albo dysk zewnętrzny o pojemności 16 TB za ok 200 zł – to powinna nam się zapalić czerwona lampka. Taka cena za taką pojemność wskazuje, że coś może być nie tak.
Zdarzają się nierzadko takie sytuacje, kiedy Klient przychodzi do nas z nośnikiem w celu odzyskania danych i okazuje się, że nośnik nie ma w rzeczywistości takiej pojemności jaka jest oferowana Klientowi i padł ofiarą oszustwa.
Pamiętajmy – tylko zdrowy rozsądek i nieuleganie pokusom kupna po o wiele niższej cenie niż jest ona standardowo na rynku, to w takich przypadkach jedyne narzędzie mogące uchronić przed nabyciem nośnika, którego oferowane parametry są niezgodne z rzeczywistymi i tak naprawdę uchronić przed stratą pieniędzy.
Zapraszamy do czytania naszych publikacji w zakładce Odzyskiwanie danych, Artykuły czy Baza Wiedzy, dzięki którym cały czas staramy się podnosić świadomość w tak ważnym zakresie, jakim jest zapobieganie utracie danych.
Jeśli pojawiają się problemy z nośnikiem wskazujące na ryzyko utraty danych, zachęcamy do składania zleceń odzyskiwania danych od razu do profesjonalnej firmy, która tym się zajmuje na co dzień.
Takie działanie ma na celu:
- ograniczenie kosztów jakie ponosicie w związku z utratą danych, które wzrastają, jeśli nie tylko trzeba odzyskać, ale często naprawić to co zostało dodatkowo zepsute przez niekompetentne osoby, zmniejszenie ogromnego stresu jaki powoduje utrata ważnych danych.
Co to znaczy do profesjonalnej firmy? To znaczy takiej, gdzie odzyskiwanie danych jest wykonywane przez doświadczonych i kompetentnych inżynierów, w odpowiednich warunkach środowiskowych, z wykorzystaniem sprzętu dostosowanego do coraz nowocześniejszych nośników danych.
Dlaczego warto wybrać DATA Lab?
Nasza firma istnieje od 2000 r i jest w czołówce firm, które zajmują się odzyskiwaniem danych na polskim rynku. Zatrudniamy wysoko wykwalifikowaną w dziedzinie odzyskiwania danych kadrę inżynierów z wieloletnim doświadczeniem. Dysponujemy własnym laboratorium odzyskiwania danych, w tym również komorę laminarną zapewniającą wysoką jakość i skuteczność odzysku.
Dopełnieniem doświadczenia inżynierów jest wykorzystywane przez nas podczas przywracania danych unikalne na rynku, wysokiej jakości urządzenia i oprogramowanie.
Pracujemy w trzech trybach odzysku danych i jesteśmy elastyczni wobec potrzeb Klienta. Z nami możesz być w kontakcie w trybie 24/7 dni w tygodniu.
Możesz wybrać jedną z naszych usług :
- Odzyskiwanie danych z dysków HDD
- Odzyskiwanie danych z dysków SSD
- Odzyskiwanie danych z dysków zewnętrznych
- Odzyskiwanie danych z NAS/serwerów/macierzy RAID
- Odzyskiwanie danych z kart pamięci
- Odzyskiwanie danych z pendrive
- Odzyskiwanie danych z telefonów i smartfonów
- Odzyskiwanie danych z Apple/Macintosh
- Odzyskiwanie danych z wideorejestratorów
- Kasowanie danych
Zapraszamy do kontaktu !